2012-04-23

Flytsådd av Kungslilja

Det kunde ha blivit ett aprilskämt. Det här med flytsådd av kungslilja, men det verkar fungera.

I slutet av mars hann jag knappt konstatera att jag inte kommer att hinna förgro mina kungslilje-frön, för att inte tala om att förstå vad jag skulle göra. På fröpaketet står det att sådden ska täckas med perlit och placeras utomhus i skuggigt läge, gärna redan i januari. Min tanke blev blank. Vad är skuggigt läge i januari? Under en snödriva?

Strax därefter tittade jag i mitt fynd från bibblan, dvs. i Ulla Hasselblads Fröbok, och  upptäckte att hon menar att just Kungslilja lämpar sig för flytsådd. Sagt och gjort. Den första april hamnar tre av fröna i ett glas med vatten; och några veckor efteråt är de gröna! Det fungerar, det är inget skämt!

Fast frågan är vad jag gör nu. Just när jag tog ett fotografi för att ha som bildbevis upptäckte jag att en av det där små plantorna, eller vad jag ska kalla dem för, hade tappat (släppt taget om?) sin frökapsel. Ska den ner i en kruka nu? Eller ska jag vänta? Det skulle vara just typiskt om jag lyckades med groningen bara för att ha ihjäl dem i nästa steg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar