2012-04-12

Eldkasse

Nåja. Jag kanske inte är en expert på brasor efter att ha eldad sly tre gånger, men det är en sak som fungerade alla gångerna; eldkassen.

Jag läste om eldkassen i ett nummer av Att om trädgård. Enligt tidskriften är det ett bra sätt att få fart på den mest höstblöta brasa. Och jag håller med. Inte för att jag vet något om den höstblöta brasan, men den satte fart på den snöblöta januaribrasan. (Och det räckte med en enda tändsticka!)

Eldkassen är en papperskasse som innehåller ihopknölade pappersark (trista utkast till uppsatser, gamla räkningar, orangea kuvert o.d.), och spill från snickarverkstaden. Eftersom jag inte har något sådant använder jag några torra vedklampar. Ingredienserna varvas i kassen, som försluts (läs: knölas ihop). Därefter gör man några lufthål, för att slutligen föra en brinnande tändstickan till kassen. Och "Voila!" Brasan är igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar