2012-04-22

Grönsaksland - första utkastet

Grönsaksland - så som planen ser ut i april. Undrar just hur den kommer att se ut i juni..?


 
Jag hade inte tänkt ha ett grönsaksland överhuvudtaget. Bara ett par kronärtskockor, lite spenat och någon rädisa. Dessa skulle få plats i en liten liten plätt på framsidan; som i en grönsaksrabatt.

Det handlar inte om att jag inte skulle ha önskat mig ett grönsaksland. Den längtan har varit minst lika stor som längtan efter ett torp. Jag vet ju hur de egenodlade grönsakerna smakar! Men vem ska vattna grönsakslandet när jag befinner mig på jobbet, innan drängen börjar sitt "sommarlov"?

Allt förändrades när jag fick höra att en av mina arbetskamrater bor i närheten av torpet, och inte bara det; hon pendlar till jobbet. Varje arbetsdag. Året runt. Så varför skulle jag inte kunna göra det samma? Resvägen kommer visserligen att bli lång, men visst kan jag offra några extra timmar till/från jobbet bara för att kunna ha ett grönsaksland? (Jag kan ju alltid läsa på tåget...)

Nå. Det verkar som beslutat, för jag har gjort en plan och jag har sått fröna. Det gick väldigt snabbt att avancera från de där futtiga kronärtskockorna till ett helt land med allt från morötter till sallad till smultron. Jag saknar bara potatis i min samling, men visst borde jag ännu hinna?

Så. Nu är det bara att vänta. Med spänning. Hur kommer det här grönsakslandet att se ut? Kommer jag att fullfölja min plan eller kommer jag att behöva tänka om? Allt bestäms utifrån vilka frön som gror och i vilken mängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar