2012-04-12

Våriga lockrop

Lockrop
Det tog ett tag innan jag insåg att jag cyklade utan handskar. Det kändes lite kyligt, men inte kallt. Jag firade upptäckten genom att bromsa in vid skylten som deklamerade  att det var möjligt att köpa sticklingar från 12 kr styck.

Sticklingarna bestod mestadels av växter som planteras i en rabatt, som Petunior. Rabatter är inget för mig. Eller jo, kanske senare. Men jag måste se till att börja med de växter som behöver några år på sig att växa till sig. Buskar, och sådant. Och så vill jag gärna ha "torpiga" växter.

Jag kände lättnad när jag gick därifrån. Lättnad över att jag inte handlade sticklingar - eller frön och lökar. Jag har inte ens sått de frön som jag redan köpt! (Jo, förresten, jag har sått tre av fröna till kungsliljan, men det experimentet skriver jag om senare.) Jag insåg också att jag måste ta ett nytt helhetsgrepp om trädgården. Jag gjorde min förra plan för ett halvår sedan, och har hunnit tänka om lite. Exempelvis har jag lagt till ett grönsaksland.

Så. Nu är det dags att börja skissa på en ny plan för trädgården. Jag menar, det är ju hög tid för det - nu när det är möjligt att cykla utan att ha handskar på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar