2012-04-21

Grön lördag och loppisfynd


Jag upptäckte det när jag ställde ifrån mig sakerna. Allt som jag hade plockat på mig, på loppiset, gick i en grön ton; yllefilten, tavlan och boken. Är jag inne i en grön period? Jag tror inte det. Inte mer än att mina tankar gärna uppehåller sig vid den blivande torpträdgården.


Jag köpte mer än det redan nämnda. En samling med färgat glas, och ett nattygsbord som ser ut som ett pottskåp men känns för litet för den funktionen. I förstone lade jag knappt märke till den, det avlutade fick min blick att vandra vidare till annat. Därtill tyckte jag att skivan var överdimensionerad. Jag hann ända till kassakön innan jag ändrade mig. Det är väl klart att jag ska köpa nattygsbordet, det är ju gammalt (dvs. inte nyproducerat på 90-talet när det var så inne med avlutade möbler i usel kvalité) och det är ju sällan man hittar något liknande för 200 kronor. Det är ju som gjort för torpet - och det kan bli hur fint som helst efter att jag har målat det. (På vägen hem hann jag faktiskt fundera om jag ska måla det i en grön ton... Fast det blir det nog inte. Den kommer nog att bli vit - åtminstone tills jag beslutat vilken färgpalett jag kommer att använda mig av i kammaren på övervåningen.)


Ett tag undrade jag vad de där små glasfaten egentligen är till för. Fast vad spelar det för roll, så snart jag såg dem visste jag vad jag kommer att ge dem för funktion; det är på dem som man lägger de använda tepåsarna. Såklart.

Nu kan jag inte skriva mer, fröna lockar. Om jag inte sår idag kommer jag inte att få ner fröna i krukorna. Och min torpträdgård får förbli en dröm. Och det går ju inte, för nu är jag på gång; jag köpte ju också en trädgårdssoffa och två stolar till syrenbersån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar