2012-04-18

Torpugglor

En annan (?) uggla, fotad i närheten
I höstas mötte jag en uggla i dörren till vedboden. Jag klev in, och ugglan flög ut. Att ha en uggla på torpet känns bra. Eller kändes? För sedan dess har jag inte sett den igen.

Fast å andra sidan... om det finns en uggla i faggorna, betyder det inte att det finns en hel del mat till den? Mat som t.ex. möss och åkersorkar? Jag vet redan att det finns åtminstone en åkersork, eftersom jag såg en när jag eldade i påskas. Och visst känns marken lite uppluckrad på sina ställen?

Om torpets åkersork har många släktingar, vänner och bekanta hoppas jag att ugglan kommer tillbaka. Visserligen är de små sorkarna söta - t.ex. i jämförelse med råttor - men när jag väl börjar arbetet med trädgården vill jag vara den enda som arbetar med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar