2012-04-15

Krukor av tidningspapper

Då är det dags att så. Jag samlar ihop allt jag har i krukväg men inser att den samlingen är fjuttig. De krukorna räcker inte till för att fylla en bråkdel av mina trädgårdsdrömmar. Det är dags att söka efter information på nätet. Att leta efter den bästa instruktionen för att göra egna krukor av tidningspapper.

Jag har ingen erfarenhet av krukor av tidningspapper, men hittar ändå en som jag tror är den bästa; eftersom krukorna verkar bli stabila. Visserligen avslutas instruktionen med info om att man inte ska plantera växten tillsammans med krukan i jorden - vilket väl bör vara kutym - men det gör mig inget. Själva krukan får hamna i komposten när det är dags för den blivande plantan att flytta ut.

Vad som behövs för att skapa egna tidningskrukor är ett uppslag ur en tidning, och ett glas. Jag har sett att det går att köpa "krukmakarverktyg", men ett vanligt (rakt) vattenglas fungerar hur bra som helst.

(1) Börja med att vika tidningsuppslaget, detta (2) görs två gånger för en stabil kruka. Därefter (3) placeras glaset till hälften över tidningsremsan - med mynningen inåt! - och så rullas glaset in remsan.


I steg (4) viks den utstickande hälften av tidningsremsan in i glaset. Därefter (5) dras glaset ut ur rulladen och den - i det föregående momentet invikta tidningen - knölas ner så att den bildar ett botten. Slutligen (6) plattas botten till genom att glaset trycks ner i ... krukan.


Krukor med Brynäs- och Berglinsmotiv


Och så är det klart, en tidningskruka. Och det går av bara farten att göra ett helt gäng av dem. Och att fylla dem med såjord. Nästa steg är väl att fylla dem med frön.

(Okej. jag hade lite bråttom när jag skrev ner instruktionen och tog bilder. Den är kanske inte så tydlig, om ni vill göra egna krukor kan ni ju alltid titta på instruktionsfilmen här på ehow .)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar