2012-05-08

Taktapet


"De har tapetserat i taket!?"
Jag tänkte att Drängen hade sett fel men tittade ändå mot det håll han pekade, dvs. uppåt. Och jo, visst såg det ut som om det satt lite tapetrester kvar i taket.
"Någon har kanske tapetserat för att släta ut taket innan de har målat det", föreslog jag, eftersom jag själv har gjort så på en vägg.

Några månader senare fastnar mina ögon på s.201 i Tapetboken - papperstapeten i Sverige (av Ingela Broström och Elisabeth Stavenow-Hidemark). Här läser jag ett citat från ett reklamblad


"Det från slutet af förra århundradet ännu delvis bibehållna bruket att låta taket utbreda sig öfver oss som en kall, hvitlimmad fläck, har, dess bättre, på senare tiden nästan försvunnit, ity att man numera sällan eller aldrig uti ett väl inredt hus får se ett hvitlimmat tak".
 Författarna till boken menar att det var vanligt att man i slutet av 1800-talet tryckte taktapeter vid tapetfabrikerna, och det som utmärkte denna tapettyp var att de hade "strängt geometriska" former eftersom de var av vikt att de uppfattades lika från alla håll. Dessa tapeter var alltså ofta rut- eller stjärnmönstrade "i vitt eller brunt på naturell botten".

Ha! Precis som på torpet! Därtill verkar det som att tapeten limmats på det hvitlimmade taket. Kanske hade något hittat reklambladet och beslutat att göra torpet till ett väl inredt hus. Det som gör mig lite fundersam är dock frågan när min taktapet har limmats upp - för dess mönster liknar det senaste lagret av tapet. (Som finns bakom elementen, men som jag inte tänkt på att fotografera.) Hur länge var taktapetsering i bruk? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar