2012-05-11

Hallonbuskar

Ja, det är alltså de där spretiga grenarna bakom grepen som är hallonbuskar.

I höstas råkade jag klippa ner några hallonbuskar vid vägkanten, jag tänkte att de växer väl upp igen. Efteråt läste jag att hallonbuskar bär frukt på tvåårsgrenarna. Nåja, gjort är gjort. Nu har jag lärt mig något.

Nu när jag började gräva fram mitt grönsaksland passade jag på att flytta dit några hallonbuskar, dvs. de där som växer mot grishuset som ska lagas/målas i sommar. Synd om också de blir förstörda. Inte för att de där hallonen verkade så lovande förra hösten. Små hårda knutor - sådana som gör att beteckningen "stenfrukt" känns som fullständigt rätt för dem. Frågan är om det överhuvudtaget var värt att rädda dem?

Jo, det var det. För efter att jag flyttat dem kikade jag i en bok om bärbuskar, och där menades det att hallon blir små och hårda om de inte vattnas! Nästa gång jag åker till torpet ska jag flytta på de återstående buskarna. Och så ska jag se till att vattna dem rikligt under sommaren - såvida vi inte får en regnsommar - för att de ska få de där stora saftiga bären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar