2012-02-12

Kolossen i köket

Kolossen i köket fanns inte med bland mäklarens bilder. Kanske var det tur, för kolossen i köket var en av de saker som fick mig att verkligen vilja ha torpet. Kanske kunde någon annan också ha känt ett tvång av att köpa torpet om de sett vad som stod där?

Skorstensfejarmästaren lät säker; en gång i tiden har torpet fungerat som en bagarstuga.

Torpets historia är än så länge höjt i dunkel - för mig. Men jag tänker att det låter bra; Bagarstuga. För en gång i tiden utbildade jag mig till bagare. Jag bytte visserligen bana direkt efter att ha blivit färdig, och det är pinsamt länge sedan jag bakade senast. Men kanske kan kolossen i köket få mig att börja baka igen?

Ja, nu är kolossen inte längre en fungerande bakugn. Inte bara för att skorstenen måste lagas. Själva bakugnen är igenmurad. Av pannmuren återstår bara ett hål och eldningen sker - så småningom - i en emaljspis. Jag vet ännu inte vad jag ska göra med kolossen, en sak är dock säker - den kommer att få stå kvar. Och den måste få någon funktion - annat än att vara vacker.

Bakugnen så som jag först såg den genom fönstret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar