2012-02-17

Gård och torp

Lite lustigt det där. Jag hade tänkt att jag skulle skriva lite om vårdträd idag, men så kom jag hem från jobbet och hittade min favorittidskrift, Gård och torp, på hallgolvet. 

Det hände att jag bläddrade i tidskriften innan jag köpte mitt torp. Men jag tyckte nog att det var lite tråkigt, allt såg så ... gammalt ut. Inte alls min stil. Även om jag bor i en lägenhet i ett hus som byggdes 1929, och tycker att lägenheten är bland de vackraste som finns, hade jag ingen tanke att få lägenheten att se ut som en kvarleva från 1920-talet. (Dessutom är det en hyreslägenhet så det valet var ju ganska lätt.)

Men så kom torpet och ändrade mig syn på världen. För mitt torp är precis så där "gammalt" som torpen i tidskriften. Därtill är det oförstört av tidigare renoveringar. Varför skulle jag då gå och förstöra det? Och för att inte förstöra mitt torp behöver jag Gård och torp. Jag behöver den för de inspirerande bilderna men också för att jag genom den kan skaffa mig ett första frö av kunskap i hur renoveringar kan gå till.

Så från att ha varit en tidskrift som jag läser i brist på glassiga inredningsmagasin har den blivit ovärdelig för mig, något att spara sedan trender blåst förbi. Nu längtar jag mig sjuk efter varje nytt nummer, och idag stillades den längtan - åtminstone för ett tag.

Och det lustiga då? Det var för att jag hade tänkt att skriva om vårdträd, jag hade lånat hem tre böcker från bibblan för att jag skulle ha något att stå på - och så innehåller Gård och torp en artikel som berör just vårdträd! Say no more!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar