2012-02-19

Loppisfynd och tändälgar

"Nja, man brukar inte hitta så mycket på loppisar där folk hyr bord och säljer sina gamla grejer. Dessutom kan det vara helt galet dyrt. Det är förvånande hur mycket folk tror att de kan få för sitt gamla skräp."

Jag vet inte om jag faktiskt sade det högt eller om jag bara tänkte säga det när F föreslog att vi skulle gå på loppis idag. Men jag tänkte att det kunde bli en skön promenad. Det är så vårlikt ute idag. Och så kunde vi säkert hitta en bra ställe att fika på.

Döm om min förvåning när jag gick fram till ett bord och insåg att sakerna från Kockums bara kostade några tior! Så innan någon annan hann göra ett kap köpte jag en sil och ett fat till torpet. Och när vi fortsatte vår promenad hittade jag - visserligen på museet - tändälgar.

När jag först stötte på tändälgar för några år sedan önskade jag innerligt att jag hade haft användning för dem. Men vem behöver tändälgar - alltså hjälpmedel för att tända en brasa - när man inte ens har ett ställe att göra upp eld i? Ingen kakelugn, rörspis eller ens en öppen spis. Det är annat nu. Eller rättade sagt, det blir annat så snart som jag fått min skorsten renoverad. Fram tills dess hinner jag väl försonas med tanken på att jag har köpt något bara för att kunna elda upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar