2012-02-20

Rekord i bibliotekslån

Jag har redan skrivit om hur jag planerar för en renovering på torpet bara för att i nästa stund ändra i mina planer. Det här beteendet har medfört att jag har slagit personligt rekord i bibliotekslån, för vid årsskiftet hade jag 62 böcker på mitt lånekonto! (Ok, det var inte bara böcker, tidskrifter medverkade också till att höja lånestatistiken.) Även om bibliotekslån är gratis så känns det som lite väl mycket, för hur många böcker kan jag egentligen läsa samtidigt?

Men det är ju det... för varje plan måste jag läsa på om någonting. Lära mig mer. Och så ska man ju inte bara använda sig av en källa utan flera för att kunna jämföra. Och så kan man ju passa på att låna en bok till och så får jag en ny plan och... ja just det.

Men så är det ju så att även om jag har massvis med böcker hemma så tycks jag alltid sakna någon bok. Eller så behöver jag titta i en bok en gång till, för hur var det nu med...? Nu har jag rensat i bokhögarna. Därtill har jag beslutat mig för att börja köpa mer böcker; då har jag ju alltid tillgång till de böcker som jag behöver.

Eftersom jag lånat Värmen i gamla hus flera gånger kom den att utgöra grundstommen i min (kommande) samling av byggnadsvårdslitteratur. Att köpa den känns som ett bra första köp eftersom de planer som jag inte har ändrat är att renovera skorstenen samt att välja rätt isolering till fastun. Boken  hör till serien "Byggnadsvård i praktiken". Jag gillar serien, böckerna i den hör till de som jag lånar om och om igen. De är lättlästa nog för en novis inom området. Intressanta nog för ett splittrat sinne. Synd bara på bibliotekens statistik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar