2012-09-03

Torpekonomi för dummies

Ja, så kommer den väl till slut; räkenskapens timme.

Igår, när torpet och jag firade 1-årsjubileum, passade jag på att leta reda på alla kvitton som jag har från olika inköp till torpet; d.v.s. kvitton för omkring 35000 kronor. Det är lågt räknat - jag hittade inte alla. De fasta kostnaderna är inte inräknade, med dem slutar mitt år med torpet på omkring 53000 kronor. Och då har jag inte räknat med småskrot såsom gungstolar fåtöljer, husgeråd eller ens bilresor till och från torpet os.v. utan bara sådant som jag har behövt köpa, allt från en ny skorsten till hängrännor till frön till skottkärra till trallskruv till kylskåp till ...

Och varför skriver jag om det här?

För att chocka mig själv? För att visa att det kan kosta att ha ett torp? För att visa att det finns en massa småutgifter som en nybliven torpägare kanske inte riktigt räknar med.

Jag köpte mitt torp billigt. Jag visste att jag kommer att behöva renovera det, jag tänker inte beklaga mig över renoveringskostnaderna, dem räknar jag med, men allt det andra? Ok, en spade kostar inte så mycket, inte heller en skottkärra. Och en sekatör går det att få för några tior. Men resten, allt det där som man behöver på torpet men som man inte har sedan tidigare? (Jag har bott i lägenhet.) Det är klart att det går att bära vissa saker fram och tillbaka. Åtminstone till en början, sedan ledsnar man. Köper ett set till torpet för att slippa konka runt med verktygen. Och sedan behöver man en vattenslang. När man bygger ett köksskåp kan man visserligen återanvända en garderob i pärlspont, men man kommer att behöva spik och gångjärn till dörrarna.

Summa summarum; många bäckar små blir snart till en å á 35000 kronor.

Lektion 1 i torpekonomi för dummies:

* Det finns fasta kostnader för torp (t.ex. el, försäkringar o.d.)
* Det finns ev. kostnader för renovering (kostnaderna bestäms av viljan och takten)
* Det finns kostnader för bruksinventarier (beroende på vad man har i t.ex. verktygsväg sedan tidigare)
* Det kan finnas kostnader för lull-lull (nya gardiner? krukväxter? gungstol?)

När man adderar dessa kostnader får man en summa. Denna summa kan i sin tur delas i antal månader om året, eller antal dagar som man i faktiskt tillbringar på torpet. Sommar på torpet? (53000kr/3månader=17666.66kr per månad?)

Ja, nu är det inte så krasst för min del, jag har nära till torpet och är där ganska ofta, dessutom räknar jag med att jag har köpt alla behövliga bruksinventarier. Så det blir väl billigare. Eller så kan jag fokusera på renoveringen.

Men å andra sidan, de där träden som växer intill ladan måste ju ner, för det behövs en motorsåg... Och så behöver rörspisen ny puts så det kommer ju att krävas en hink att blanda putsen i, kanske något att smeta ut putsen med. Och en sådan där vispaktig sak som man sätter fast i borrmaskinen för att röra ihop putsen. (Tack och lov att F har en borrmaskin/skrivdragare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar