2012-09-06

Planer för en bakugn


Jag har redan skrivit om Kolossen i köket i ett tidigare inlägg. Om hur den fick mig att verkligen vilja ha torpet. Kolossen, eller det där komplexet som en gång har innehållit såväl bakugn som pannmur som öppen eld; för enkelhetens skull (eller för att jag inte vet om det kallas för något annat än) väljer jag att kalla hela komplexet för bakugn.

På bilden ovan är den emaljerade vedspisen kvar, vi har ännu inte gjort några försök att knacka upp hål där spjället sitter. Den vita rektangeln fungerar fortfarande som ett avlastningsbord.

Annat är det idag.



I ett försök att få ut den emaljerade vedspisen började vi riva "avlastningsbordet", alltså hörndelen där det en gång har eldats med öppen eld. Jag blev nästan illamående av hur lätt det var att få loss tegelstenarna, tänkte på hur bakugnen snart skulle rasa ihop. Fast det är nog ingen fara, det är nog bara där teglet sitter löst - vi kom nämligen inte igenom till spjället med våra verktyg hur vi än hackade och bankade.

Men nu är alltså frågan om hur vi gör fortsättningsvis... Sätter dit en "riktig" järnspis eller eldar med öppen eld? Både ock? Jag hittade en bild (jag tror att det är från mäklarfirman Carlssonring) på en bakugn som liknar min, d.v.s. den här:


Jag gillar bilden. Det påminner mig om mitt eget torpkök, dörren (och numera också diskbänken) är på samma ställe. Därtill är bakugnen precis som min - eller som min skulle kunna vara. Efter att ha sett den här bilden har jag blivit intresserad av att ha en öppen eld i köket. Det skulle väl vara mysigt. Fast sedan tänker jag att torpet är byggt av timmer som är riktigt torrt vid det här laget. Skulle jag kunna slappna av med en öppen eld i köket? Skulle jag stressat glo på alla pyttesmå gnistorna som yr omkring?

På bilden ovan sitter det en järnspis där pannmuren en gång har suttit. I min egen bakugn har jag tänkt att så småningom ställa dit en elektrisk spis/ugn. Men skulle det gå? Hur varm blir muren av en öppen eld? Frågor, frågor...

Och så den största frågan. Var ska vi få tag på en järnspis? Jag har ingen lust att köpa en i nuläget. Därtill finns det en i köket på övervåningen. Men ska vi verkligen ta den? Jag hade ju tänkt att bevara det köket... bara för att det finns. För att bevara. Inte för att jag egentligen vill ha, eller har behov av, två kök.

Jag har så svårt för att bestämma mig, hur ska jag göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar