2012-09-07

Om en järnspis i köket på övervåningen

Lägg märke till att sotluckan är borstad från rost... Fint va?

Ja, för det finns ju en järnspis på torpet. En sådan där "riktig" järnspis, precis en sådan som ser ut som en järnspis ska se ut; en vacker Husqvarna no27. Ja, lite rostig, men inte hopplös. Jag har inte tagit isär den för en undersökning men skorstensfejarmästaren tittade i den och tyckte att den såg bra ut. (Och jag håller tummarna.)

Problemet med järnspisen är att den sitter i köket på övervåningen. I det kök som vi inte använder som kök. Mer som en genomgångsrum, eller som gästrum. Ett onödigt kök. Men också ett gammalt torpkök, väl värt att bevara?

Det är den här spisen som jag funderar på att flytta ner till det andra köket. Men den här spisen "gör" köket på övervåningen. Utan den finns det inget behov av att bevara spiskåpan i plåt. Utan spiskåpan blir köket ... ett rum.

F letar efter järnspisar på blocket. Jag lutar mot att bära ner denna. Sedan börjar jag tveka. Borde jag bevara köket? Jag måste bestämma mig men kan inte. ...men köket på övervåningen skulle ju kunna bli ett bibliotek, ett sådant där med en stor fin svart kamin..? Kan hända lutar det mot att  vi bär ner järnspisen till köket där nere. (Om vi lyckas rubba den. Vad kan en sådan här tingest väga? Fortsättning följer...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar