2012-01-20

Snöblandat regn och trädgårdsdrömmar

Häromveckan cyklade jag till jobbet i snöblandat regn, på en glashal cykelväg. Förr om åren var det inget som fick mig att längta till våren och sommaren så mycket som dessa omständigheter (läs: skitväder). Men då kändes det bara skönt att få andas frisk luft. (Därtill hade jag både regnställ och tid att cykla försiktigt.)

Det känns som att vädret inte har någon makt över mig längre. Men fy vad jag längtar till våren och sommaren! Jag längtar efter att arbeta med torpet. Jag kan inte påstå att denna längtan direkt mildras av att jag hittar en trädgårdstidning när jag tömmer (jobbets) brevlåda. Tidningen påminde mig om något viktigt; att det är dags att beställa frön. Sagt och gjort!

Visst går det att finna tröst i shopping, särskilt när shoppingen hör samman med trädgårdsdrömmar.
Vit Löjtnantshjärta

Kan jag lindra min längtan efter andra årstider om jag delar in den i etapper? Jag kan ju till exempel börja med att längta efter paketet med frön. Därefter ser jag till att längta efter den månad det är så-dags (vissa av sorterna kan sås redan i januari!), för att sedan längta efter att se fröna gro. Och när det är dags att längta efter att frostnätterna är förbi så att plantorna kan planteras ute – ja, då är det ju redan sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar