2014-01-13

Så kom snön, och kylan

Ja, så kom snön, och med snön kom kylan. Draget från farstun och de kalla golven.

Jag börjar tänka på prioriteringar, det som behöver göras. Om inte denna vinter så inför nästa. Jag tänker på farstun som behöver byggas ut och farstugolvet som (tydligen) behöver isoleras, jag tänker på vinden som behöver få ny isolering. Jag tänker på de kakelugnar som måste upp. Jag tänker på de element som vi bör ha i källaren. (Vem vill tvätta i en iskall tvättstuga?)

Än har vi ingen aning om vad en kall vinter kostar - alltså i fjärrvärme för huset. Men med tanke på den beräknade årsförbrukningen så är det en stor summa. Men är det en onödigt stor summa? Nu gäller det att planera, att göra kalkyler. Att skaffa ritningar för den nya farstun. Offerter. Provtrycka rökgångar inför murning av kakelugnar i vår. Vad kan vi göra själv och vad ska lejas ut?

Oj, vad kylan kan få igång en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar