2014-01-23

Nytt år, nya frön

Ja, vi närmar oss slutet av januari. Hög tid att börja fundera på det där med frön, och växter. I år kommer jag inte att köpa några frön. Jag får hålla till godo med de som jag har sedan tidigare. Och det är en del - av vilket jag kommer att använda en liten del. För i år tänker jag bara sätta de frön som jag orkar ta hand om. Tidigare forskning har nämligen visat att jag i slutändan inte orkar bry mig så mycket om frön/växter. Därtill har vi ett rikt djurliv i trädgården och allt som inte inhägnas blir uppätet av rådjur, harar och så vidare. Det brukar bara vara kirskålen som står orörd.

Så, mitt trädgårdsår har härmed börjat. Jag har en flytsådd med kungslilja, körsbärsplommonfrön som är på väg in i kylen för att stratifieras samt ett experiment på gång. Experimentet består i att jag slängt ner ett blåregnsfrö i vattenskålen som innehåller kungsliljefröna. Längre än så orkar jag faktiskt inte tänka just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar