2012-10-07

Sådd: friland

I våras ägnade jag tid åt att förså frön. De flesta av dessa sköt snällt sina skott, men en del hann dö innan jag fick ner dem i jorden. En ganska stor del om jag ska vara ärlig. Kanske fick de inte tillräckligt med ljus, kanske fick de för lite vatten? Hursomhelst så gick det upp för mig att jag inte tycker om att ha en massa plantor och krukor utspridda i hemmet. Inte om de bara ska dö.

Så nu har jag beslutat mig för att driva upp frön på friland. Eftersom jag inte vet om vi kommer att bo kvar i radhuset nästa vår så kommer detta "friland" att ligga på torpet. Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska göra. Ska jag använda någon speciell slags jord? Var ska drivbänken stå? Spelar drivbänkens placering överhuvudtaget någon roll? Har jag valt rätt frön att experimentera med?

Frön, ja. Min vana trogen impulshandlade jag frön. Den här gången blev det bland annat Blåregn, Humle, Flerårig stockros och Buskpion. Ja, jag vet inte om jag har valt de lättaste fröna för mitt experiment. Är det överhuvudtaget möjligt att odla Blåregn på mina breddgrader (zon 4)? (Det går enligt infon på fröpåsen men jag har läst - på annat håll - att det inte skulle fungera här...)

Apropå Blåregn. Jag har fortfarande inte klurat ut varför jag köpte det. Jag kan inte riktigt se det växa på torpet. Inte heller vid radhuset. Men kanske vid det där renoveringsobjektet som jag tycker att vi ska köpa men som F tycker att det är för mycket jobb med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar