2012-08-18

Syrenbersån, del 5 - beskärning

Så blommande, men ack så gles! Så kraftig, men ack så låg!

Syrener ska visst beskäras efter blomning. Och eftersom jag inte ville riskera att skära bort den kommande sommarens blommor väntade jag hela hösten, vintern, våren och försommaren innan jag skulle ta itu med jobbet.

Just när jag skulle ta itu med beskärningsarbetet av denna alltför rangliga berså kontrollerade jag hur en beskärning skulle gå till. Och läste att i de fall det handlar om en föryngringsbeskärning så ska detta göras på vintern! Och jag som irriterat mig på dessa rangliga pinnar med en grön tofs i den övre ändan! Skulle jag inte få beskära min berså nu?

Jo. Jag gjorde vad jag hade planerat att göra. Jag beskar syrenbersån efter blomning, ungefär femtio centimeter ovan markytan. Nu är det inte längre en berså, utan något som liknar en låg häck. Frågan är hur den kommer att reagera på att bli föryngringsbeskuren mitt i sommaren istället för på vintern? I vilket fall som helst kommer jag nu att slippa de rangliga pinnar som sticker upp ur marken. Nu återstår att se om syrenerna visar sitt missnöje genom att skrumpna ihop eller om de kommer att växa till en vacker och tät berså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar