2012-08-17

Om en skorsten i behov av renovering

Stackars, stackars skorsten...

Då är det dags. Skorstenen ska ner, och sedan ska den upp. Det är ett jobb som jag har haft framför mig ända sedan jag köpte torpet förra hösten. Ett jobb som jag, då, tänkte skulle göras redan på våren. Men på våren hände så mycket annat.

Nu tackar jag den kalla sommaren, särskilt den där veckan med konstant regn, för att jobbet blir gjort. (Oj, vad jag längtade efter en mysbrasa, eller bara lite värme som inte kom från el-element.) Eller påbörjas, ska jag kanske skriva. För murandet av skorstenen är bara en del av jobbet. Det är inte bara den delen som sticker upp ur taket som måste renoveras, rökgångarna är visst otäta.

Men vi börjar med den synliga delen, då får muraren bättre koll på vad som behöver göras därnäst. Om det går att dra ner rör i rökgångarna, eller om innandömet ska glidgjutas. För att jag ska få ett någorlunda korrekt kostnadsförslag.

Egentligen skulle jag nog föredra att rökgångarna glidgjutes. Att glidgjuta är en aning billigare än att dra rör, men den stora fördelen är att murstocken förblir varm vid eldning.* Nackdelen är att en glidgjutning inte håller lika länge som rör, rökgångarna kan spricka igen och då har man samma jobb framför sig.

Men det beslutet återstår att ta. Nu väntar jag med spänning på att få se den nya skorstenen. Den som mycket väl kan vara klar redan när jag skriver detta. Jag väntar med spänning på att få se bilder, jag är så nyfiken.

* de finns de som säger att värmen i murstocken inte alls påverkas av att röken går genom rör, eller som menar att skillnaden är marginell...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar