2012-07-23

Köksskåpet, del 1 – planering och förberedelse


Det är egentligen inte svårt att bestämma sig för ett köksskåp. Inte när man saknar befintliga skåp och när köket på torpet ser ut som ett kök från 1880-talet. (Ok, med en modern och ful diskbänk som ska väck!) Det är bara att bläddra i böcker och tidskrifter som visar bilder på gamla kök och därefter kopiera friskt!


Det var två bilder som vägledde mig när jag bestämde mig för mitt köksskåp; en tecknad bild från Göran Gudmundsson bok Stora boken om byggnadsvård och en bild av det befintliga köksskåpet på övervåningen. Därtill en uppsjö av varianter på just dessa två skåp. Det var bara att välja.

Jag medger att jag för några ögonblick övervägde möjligheten att riva köksskåpet på övervåningen och flytta ner det. Men. Det skulle väl vara synd att riva skåpet när vi behöver det till förvaring av bl.a. sänglinne?

Köksskåpet fick stå kvar, men en garderob offrades – för att få fin gammal pärlspont till skåpet! Alldeles gratis! Därefter var det ”bara” att skrapa väggen från gammal färg – hejdå baby-blå! - och sätta igång med bygget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar