2013-09-12

Om en köksrenovering, del 4; att måla med linoljefärg

Ja, jag har fått för mig att linoljefärg är den bästa färgen att måla med. Redan i våras bunkrade jag 10 liter - med tanke på att måla fönster. När ekonomin visar sig från sin sämre sida och vi måste måla vårt köksgolv blir det ganska naturligt att ta den färg som finns.

Alltså. Jag tror fortfarande att linoljefärg är bra färg, det kommer att vara den enda färgen jag målar med på torpet, men ...

Det tar evigheter för linoljefärg att torka, evigheter!

Ok, linoljefärg ska målas tunt, tunt. Och när man målat tunt så ska man veta att det ska målas ännu tunnare. Jag har lärt mig min läxa nu. Nästa gång målar vi tunt, tunt. Men innan dess måste vi putsa lite eftersom det inte blev så snyggt när vi inte lyckades måla tillräckligt tunt. Jag har faktiskt ingen "efter-bild" att visa, för vi är inte klara med golvmålningen. Vi insåg att vi måste lämna finputsningen till en helg då vi åker till torpet.  

Uppdaterat:

Ähum.Ja, jag insåg just att jag glömt det viktigaste, dvs. att tala om hur lång en evighet kan vara. Linoljefärg sägs ha en torktid på 1-2 dygn - om man lyckas måla rätt (dvs. tunt). Vårt golv tog en vecka på sig att torka och vi misströstade eftersom vi hade så mycket annat att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar