2012-03-31

Virginiatobak och brännässlor

Jag hoppas att jag kommer att hitta de borttappade fröna till Virginiatobaken - vilket för övrigt bör vara den sortens tobak som går att röka. Inte för att jag måste ha en tobaksodling. Jag hade ingen tanke på en innan jag slank in hos fröhandlare på Internet och ramlade över växten. Men när jag väl stötte på den visste jag att jag måste ha den - eftersom jag har den perfekta platsen för den; dvs. bakom grishuset.

Egentligen skulle jag vilja att det växte bakom bastun - så som det växte, enligt en barndomskompis som tyckte sig känna igen en växt som jag inte kände igen, bakom bastun som ägdes av min farmors bror, bastun som stod på bondgården där jag tillbringade mina barndoms somrar - men den odlingen får vänta tills jag faktiskt har en bastu. Grishuset får duga. Där kommer det att få växa tillsammans med brännässlorna. För visst ska väl varje torp ha sin egen tobaksodling, vare sig torparen röker eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar